Laat ons even verduidelijken: sommige trends die zich al enkele jaren aan het manifesteren waren, zetten zich verder door. Andere trends verdwijnen en weer andere worden samengevoegd tot iets nieuw.
Hieronder geven we jullie een kort en volledig onvolledig overzicht van enkele nieuwe trends.
Verwarrend soms, interessant zeker!
De laatste jaren zagen we al een beetje een terugkeer van het 'jaren 80' kleurenpalet, tot groot jolijt van alle mede generation X'ers:). Maar2020 wordt nog kleurijker en gedurfder. Gekke kleurencombinaties, zware patronen en veel contrast zal voor vele merken DE manier zijn om zich te onderscheiden van de rest. Waarschijnlijk een laatste stuiptrekking van deze bonte kleuren voor we weer naar het sobere zwart wit grijs gaan.
Ons advies: enjoy it while it lasts!
Het idee van braaf en rustig design, less is more kan je even wegbergen op zolder.
Rebellie, graffiti, street art en collage stijl zijn weer helemaal terug. Chaotische tijden vragen om chaotisch en vooral gedurfd design dat duidelijk iets te zeggen heeft.
Grote zware fonten (lettertypes) met contrastrijke kleuren en geverfde letters die je zou terug vinden op protest borden. Niet alles hoeft perfect en mooi te zijn, maar de boodschap moet kost wat kost overkomen, dat is het belangrijkste.
Een afzetten tegen de huidige gang van zaken, ook in design.
Een ontsnappingspoging van het heden, die we in vele trends zien terugkomen.
Geen één stijl komt terug...
... Ze komen allemaal terug.
En allemaal Gelijktijdig!
Veel design gaat en zal blijven verder gaan op een herinterpretatie van een bestaande stijl.
Met nieuwe kleurencombinaties, nieuwe grafische elementen erin verwerkt. Maar het retro gegeven zal zeker blijven.
ArtDeco is van al deze retro stijl het meest aan een opkomst bezig.
De patronen en tekeningen van de Art Deco zullen weer opduiken, maar met een moderne twist of kleurgebruik. Deze trend hangt ook samen met een zucht naar een nieuw down to earth begrip, luxueus, stijlvol, classy, maar weg van de 'schone schijn'. Ontsnappen in luxe en goud na een drukke dag. Het product mag wat meer kosten, zolang het de verwachtingen en beleving overtreft.
Een trend die zich de laatste jaren meer en meer manifesteert is de focus op de echtheid. Meer en meer merken zullen zich gaan profileren met ECHTE mensen.
Niet steeds dezelfde modellen of gezichten maar meer echte mensen, echte gebruikers.
Het narratieve in de marketing blijft zeer belangrijk, maar het zal meer en meer een echt karakter krijgen. Fouten mogen erin zitten, niemand is perfect of hoort dat te zijn. Maar het verhaal wat deze mensen brengen is een echt verhaal, geen voorgeschreven en tot in de punten geregisseerde reclame film. Een mindere review of een klacht is op zich geen probleem, het is hoe je ze oplost en ermee omgaat wat van je bedrijf een topper maakt.
Naast dit realisme zal ook het waarom een groot stuk van de communicatie innemen. Waarom doet een merk dit? Back to the roots! Hier zal meer gezocht worden naar de oorsprong van het merk, de basis waardes, wie was de oprichter en wat was de noodzaak voor dit merk?
Hier zie je ook dikwijls een zeer doorgedreven minimalistische stijl in terug komen.
Zoals hierboven in de trends al beschreven, zal het in 2020 over tegenstellingen gaan.
Zware contrasten, druk tegen rustig, gekend tot verrassend...
Zeer dunne geometrie, wordt afgezet tegen zware typografie. Foto's krijgen hoog contrast en worden in twee sterke kleuren weergegeven.
Het ontwerpen zelf wordt weer asymmetrisch en drukke delen van een pagina worden afgewisseld met kleurvlakken waar slecht één woordje staat. Websites veranderen met één klik van stijlvol zwart-wit naar een kleurenspel eigen aan een Atari game uit 83. Animaties houden de aandacht vast, omdat ze onvoorspelbaar zijn. De regels worden strikt toegepast op het ene moment en compleet overboord gegooid op het andere.
Zoals we reeds schreven: verwarrend maar super interessant.
Scroll onderaan zeker eens door de foto's ter illustratie en inspiratie!
Wil je ook eens een afspraak maken om samen uit te zoeken wat voor jouw bedrijf de beste grafische oplossing is om in 2020 dat stapje verder te gaan of je wil een nieuw design voor je startup. Maak zeker eens een afspraak, de koffie staat klaar. Verwacht het onverwachte!